Matematika na českých školách? Nuda a
dril! Přesto jde z tohoto nezáživného předmětu udělat dobrodružství.
Umožňuje to nová metoda výuky matematiky, kterou vymyslel profesor Milan
Hejný z Pedagogické fakulty UK Praha.
Matematika patří a vždy patřila mezi nejméně oblíbené předměty. Je
prostě těžká už ze samotného principu a forma výuky jí moc nepřidává. Jak tedy udělat složité srozumitelným a nudné atraktivním? Milanu Hejnému se to zřejmě podařilo.
Matematika jako dobrodružství
Matematika jako dobrodružství, taková je jeho metoda: "Když v
samoobsluze nakupujete mléko, chléb, brambory, pomeranče a zubní pastu,
dokážete vše najít bez hledání. Víte, kde co leží, a přitom jste se to
nikdy neučili. Jak je to možné? Víte to proto, že v samoobsluze se skoro
denně pohybujete a ve vaší mysli se vytvořilo schéma obchodu. V tomto
schématu pak máte uloženu spoustu informací, zejména těch, které se zde
často obnovují. Podobné je to i u matematiky. Učit žáka jednotlivé
poznatky je stejně neefektivní jako učit se z návodů, jak je zboží v
samoobsluze rozloženo. Efektivní je předložit dítěti určité prostředí a
nechat ho v něm ,nakupovat', tedy řešit různorodé úlohy. Takové tvůrčí
podání matematiky děti silně oslovuje a přirozeně za ním jdou,"
vysvětluje profesor Hejný.
Své pojetí vtělil za pomoci spoluautorů do učebnic matematiky pro
první až pátý ročník, které právě vycházejí v nakladatelství Fraus.
Matematika je v nich postavena na životní zkušenosti žáka a radostném
zážitku úspěchu při řešení zajímavých úloh. A výsledky? Velmi zajímavé.
Vzbouřené rodiče přesvědčily výsledky
"Matematika děti baví - svědčí o tom jejich dobrovolná účast v
matematických soutěžích," říká Jitka Michnová, učitelka na základní
škole Ing. M. Plesingera-Božinova v Neratovicích. Její páťáci se od
první třídy učí podle učebnic nakladatelství Fraus, matematika zde patří
k nejoblíbenějším předmětům a děti v ní dosahují skvělých výsledků. V
lednu se jich šest nominovalo na matematickou olympiádu a devět do
pythagoriády. Další tři žáci se prosadili do národního kola Logické
olympiády pořádané organizací Mensa - výjimečné už je, když se do finále
dostanou tři žáci z jedné školy, natož z jedné třídy...
Jako vše nové, ani originální metoda však zpočátku nevzbuzuje důvěru.
"Někde dokonce došlo ke vzpouře rodičů, protože měli pocit, že si děti v
hodinách matematiky pouze hrají a pořádně se neučí. Rodiče chtějí vidět
množství spočítaných sloupečků ve cvičebnici. Pokud je jich méně, jsou z
toho nesví. A u frausovské matematiky jsou výsledky vidět později,
zhruba až ve třetí třídě," konstatuje Jitka Michnová.
Metoda je skvělá, ale...
O tom, že jde o mimořádné výsledky, svědčí i zájem kanadské provincie
Quebec, kde momentálně zvažují, že by se podle upravené frausovské
učebnice matematiky učily děti v tamních školách. A zájem zaznamenává
Milan Hejný i z jiných zemí.
Jestli ovšem dokážeme originální českou metodu využít i v ČR, je
zatím ve hvězdách. Doma není nikdo prorokem.... Navíc v konceptu
profesora Hejného připadá učiteli netradiční a náročná role: klade
otázky, vede diskusi, věnuje se každému žákovi individuálně, je
trpělivý. To vše na něj klade značné nároky. Což při mizerných platech a
odlivu mozků ze školství představuje zásadní překážku...